بهترین زمان برای خرید کندوی زنبور عسل در شرایط ایران

بهترین زمان برای خرید جمعیت ها در شرایط ایران ( باستثنای مناطق بسیار گرم جنوبی) بهمن و اسفند و یا فروردین ماه ، زمانی که زمستان گذرانی به پایان رسیده و درب کندو را برای آغاز شربت تحریکی باز می کنیم تا شرایط کندو را بررسی کنیم می باشد . در اواخر تابستان و پاییز همه جمعیت ها یک قدرت دروغی نشان می دهند چون هنوز زنبورهای بهاری و تابستانی که بزودی باید بمیرند در داخل جمعیت زنده اند ولی تا دی ماه از بین رفته و آنچه باقی مانده تنها زنبورهای زمستانی اند و قدرت حقیقی جمعیت را نشان می دهند . این زنبور ها تا اواسط بهار آینده زنده مانده و با زنبورهائی که در بهار متولد می گردند در رشد جمعیت بسیار موثر خواهند بود . بنا بر این خرید جمعیت در اواخر تابستان و پائیز اصلاً صحیح نیست . در اوایل زمستان چون نمی توان درب کندو را برای بازدید و کنترل ملکه و جمعیت باز نمود تا ببینم چه چیزی را می خریم مناسب نمی باشد . در اواخر بهار و اوایل تابستان هم خرید کلنی به دلیل زمان محصول دهی زنبور داران کلنی های خوب خود را نمی فروشند و آنچه دست شما را می گیرد کلنی های نا مرغوب بوده و 8 ماه نگهداری زنبور بدون هیچ محصولی .پس بهترین زمان اواخر زمستان و فروردین ماه می باشد .

نکته : فروش کلنی به تعداد قاب زنبور می باشد مثلاً کندوی 6 قاب یا 8 قاب و یا 10 قاب و هر چه تعداد قاب ها بیشتر باشد . قیمیت کندو بالا می رود .پس موقع خرید یادتان باشد که هر قاب باید دو طرفش کامل زنبور نشسته باشد و هیچ جای خالی بدون زنبور نباشد . گاهی برخی از فروشندگان کندوی 3 قابی را با گذاشتن 4 قاب به هفت قاب می رسانند در حالی که تنها روی 3 قاب زنبور نشته و بقیه قابها یا خالی هستند و یا تعداد کمی زنبور رویشان نشسته اند و فروشنده این کندو را به اسم 7 قاب به خریدارمی دهند و چون اغلب خریدار ها تازه کارند . سرشان کلاه می رود . در ضمن یادتان باشد که کلنی جعبه یا کندو ی سالم و بدون نشتی داشته باشد .

 

 

همچنین هنگام خرید علاوه بر قوی بودن جمعیت باید به موضوع ملکه توجه داشت. کنترل آن می تواند در یک بعد از ظهر روز آفتابی انجام گیرد. جمعیت بی ملکه آن هم در بهمن و اسفند ماه ارزشی ندارد. آرام نشستن زنبورها روی شان ها می تواند دلیل بر وجود ملکه است. حمله و نیش زدن بی ملکه بودنش نشان می دهد.

منبع از کتاب دکتر شهرستانی

ملکه جوان، مهم ترین معیار برای یک کندوی مطلوب و مناسب به شمار می رود. از این رو از اینکه ملکه جوان است و فعالیت مطلوبی دارد. اطمینان حاصل کنید. در این خصوص به راه رفتن ملکه توجه کنید.باید نکته خرید ملکه زنبور عسل بدونید.

اگر زنبور ملکه نتواند به خوبی راه برود حاکی از آن دارد. که این ملکه قادر به تخم گذاری مطلوب و مناسب نخواهد بود.

ملکه زنبور عسل باید تخم ریزی مرتب و با زمان بندی دقیق داشته باشد، ملکه ای که تخم ریزی نا مناسب دارد، یا بیمار است. یا اینکه به اندازه کافی جوان نیست. وجود ملکه پیر

و یا بیمار باعث کاهش، جمعیت زنبورهای کندو و در نهایت محصول دهی کمتر خواهد بود.

کندویی که در اول فصل بهار خریداری می کنید، باید جمعیت زیاد و قوی داشته باشد، یعنی این جمعیت باید پشت و روی هشت یا هفت کادر موجود در کندو را بپوشانند.

در زمان خرید کندو دقت لازم را به خرج دهید تا کندو عاری از هرگونه بیماری و آفت باشد؛ بیماری هایی نظیر گندیدگی نوزاد و آفت آکنه واروا از شایع ترین مشکلاتی است که کندو را درگیر می کند. شما برای شروع پرقدرت کار زنبورداری نیازمند کندو های سالم و قوی هستید تا با کیفیت ترین و بیشترین مقدار عسل را از کندو ها استخراج کنید؛ پس لازمه تولید مناسب، کندو های مطلوب و سالم است.

به همین منظور مشخصه های یک کندو سالم را در ادامه برای شما شرح داده ایم.

یک کندوی سالم چه ویژگی هایی دارد؟

• کندوی سالم کندویی است که هیچ گونه شکاف یا سوراخی روی آن وجود نداشته باشد.

• درب اصلی کندو و تخته ای که کف آن قرار دارد سالم و یک تکه باشد .

• نباید ضخامت چوب کندو خصوصا در ساختمان اصلی کمتر از ۲ سانتی متر باشد. دراین صورت این کندو مقاومت بالایی نخواهد داشت.

• کندو ها باید رنگ و شماره گذاری شوند تا تهیه شناسنامه برای آن ها امکان پذیر باشد.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر از مطلب زیر که مقدمه شروع کار زنبور داری هست بازدید نمایید .

, , , , , , , , ,
  نظرات
  • ابراهیمی

    عالی بود

  • ابراهیمی

    عالی بودط

  • محمد بشارت

    عالی و کارآمد. به نکات مهمی اشاره کردی .

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">