انواع مختلف عسل و خواص درمانی آنها

عسل ماده شیرین و غلیظی است که توسط زنبوران عسل از شهد گل‌ها جمع‌آوری شده و تغییر شکل می‌یابد و سپس در داخل سلول‌های مومی کندو ذخیره می‌شود. این عسل کاملاً طبیعی و سرشار از مواد غذایی و حیات‌بخش بوده و می‌تواند تمام نیازهای غذایی را برطرف کند، زیرا زنبور تمام املاح و ویتامین‌های موجود در گل را به شکل عسل می‌پروراند و آن را قابل جذب در خون می‌سازد.

انواع عسل و خواص آن:

 

ترکیبات یک عسل معمولی بدین صورت است: فروکتوز ۲/۳۸ درصد، گلوکز ۳۱ درصد، آب ۱/۱۷ درصد، مالتوز ۲/۷ درصد، ساکاروز ۱/۵ درصد، املاح معدنی و ویتامین. pH عسل حدود ۳/۷ – ۴/۵ متغیر است، بنابراین با وجودی که عسل گاهاً یک ماده اسیدی است، ولی به علت شیرینی خاص حالت اسیدی آن محسوس نیست.

عسل بر حسب این که متعلق به کدام گل باشد، به دلیل ترکیبات درونی آن گل متفاوت است. نتیجه خاصیت درمانی آن نیز تفاوت خواهد داشت و به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌گردد:


عسل مخلوط:

اغلب عسل‌های تجاری از این دسته‌اند که برای داشتن کیفیت باثبات، انواع مختلف عسل‌های حاصل از گل‌های مختلف را با هم مخلوط می‌کنند تا به رنگ، طعم، دانسیته و سایر خصوصیات مطلوب و یکنواخت برسند.

عسل جنگلی:

این نوع عسل از چند نوع گیاه وحشی که هر ساله در مناطق خاصی می‌رویند به دست می‌آید و به دلایل آب و هوایی، مزه و طعم آن ممکن است از سالی به سال دیگر متفاوت باشد. از این دسته می‌توان عسل تیره رنگ جنگلی را در آلمان نام برد که طرفداران خاص خود را دارد.

عسل‌های تولیدشده از جنگل و کوه‌های اروپایی مرکزی بیشتر از درختان کاج (PINUSSPP) و عسل‌های حاصل از MANUKA در نیوزلند از گیاه LEPTESPERMUM SCOPARIUM دارای خاصیت بسیار قوی ضد میکروبی است.

عسل تک گل:

این نوع عسل حاصل زنبورهایی است که در منطقه مشخصی نگهداری شده‌اند و تغذیه‌شان از گرده‌های یک نوع گل می‌باشد و اغلب دارای طعم و رنگ مخصوص به خود می‌باشند.

انواع عسل و خواص آن:
به عنوان مثال در آفریقای شمالی (مصر) زنبورها در مناطق خاصی اطراف باغات مرکبات زندگی می‌کنند و تنها از شکوفه‌های مرکبات عسل می‌سازند. به دلیل تنوع زیاد گل‌هایی که زنبور از آن‌ها عسل تهیه می‌کند، در اینجا تنها به خواص درمانی برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عسل بر حسب این که متعلق به کدام گل باشد، به دلیل ترکیبات درونی آن گل متفاوت است. نتیجه خاصیت درمانی آن نیز تفاوت خواهد داشت.

خواص درمانی انواع عسل:
عسل بهار نارنج:

مقوی قلب، ضد بی‌خوابی،تقویت اعصاب و آرام‌بخش.

عسل آویشن:

رفع عفونت‌های عمومی، تقویت بینایی، ضد صرع و تشنج، درمان تنگی تنفس و معالج دردهای مفاصل.

عسل ریحان:

ضد میگرن، تقویت عمومی بدن و تقویت اعصاب و ضدکم خوابی.

عسل اقاقیا:

مفید برای ناراحتی‌های صفرا، ملین و خواب‌آور و مفید برای کم‌خونی و ضعف سیستم ایمنی.

عسل جعفری:

تقویت مغز و حافظه، کاهش نفخ و مفید برای گرفتگی عروق و ناراحتی‌های روده.

عسل آفتابگردان:

مدر و نرم کننده سینه، مفید برای ناراحتی‌های ریه و حنجره و مسکن سرفه و سرماخوردگی.

عسل گشنیز:

درمان سرفه‌های تحریکی، دردهای عضلانی، مفید برای آفت دهان، تقویت لثه و مفید برای زکام و اسپاسم ماهیچه‌ای.

عسل شوید:

مقوی معده، ازدیاد شیر مادران، آرام‌بخش و حاوی اسیدهای معدنی.

عسل سیاه دانه:

ضد دردهای مفاصل، ضد سرفه، تصفیه کننده خون، ضد دردهای قاعدگی و ضد سنگ کلیه و مثانه.

عسل اکالیپتوس:

ضدمالاریا، ضد آنفلوانزا، ضدسرماخوردگی و ضدبرونشیت.

عسل یونجه:

ملین و خون ساز، ازدیاد شیر مادران، ضد سرفه و تقویت اعصاب.

عسل مریم گلی:

ضد عفونت بدن، مقوی معده، نافع برای سرفه و ضد عفونی کننده دستگاه گوارش.

عسل بابونه :

کاهش تب، میگرن، سردرد، آرتروز، کاهش حساسیت، ضد درد، کاهش فشار خون، دردهای استخوانی، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت مغز و حافظه.

عسل کنار: عسل جعفری:

ضد کم‌خونی، تقویت قوای جنسی و تقویت اعصاب. خلط‌ آور، ملین، دفع کننده سنگ کلیه و ضد عفونت بدن.

آذر عسل ، تولید کننده انواع عسل ارگانیک و عسل درجه یک و کرم عسل می باشد. عسل هانی رژینا می توانید هر مقدار عسل که مورد نیاز شما باشد را برای شما ارسال نماید. جهت خریدعسل از جمله خریدعسل ارگانیک و خریدعسل طبیعی کافیست با ما تماس حاصل نمایید.

 

, , , , ,
  نظرات
  • علیرضا

    مطلب کامل و عالی ای بود . ممنون از اطلاعا کاملتون

  • المیرا کیان

    من مشتری دائم شما هستم . و واقعا هم از کیفیت عسل و کارهاتون راضی ام.

    پاسخ در تاریخ(۱۰ بهمن ۹۸، ۲۳:۳۳) : مشتری عزیز ممنونیم از لطف شما . 
  • باقر عزیزی

    اگر به دنبال عسل طبیعی با درصد خلوص بالا میگردین حتما عسل چها گیاه رو امتحان کنید و اگر با خوندن این کامنت تصمیم گرفتین از این نمونه خرید کنین مارو از دعای خیرتون بی نصیب نزارید. ممنون از سایت عسل آذربایجان.

  • نیما خدادادی

    من به دنبال عسلی مناسب برای گلو درد میگشتم که به گفته پزشکم میتونه مفید باشه. به تعریف یکی از دوستان که در میانه آشنا شده بود با فروشگاه شما، از سایت نمونه عسل آویشن رو خرید کردم و تاثیری که انتظار میرفت رو دیدم. برای سایر مشتریان از خواص درمانی این عسل حتما توضیح دهید.

    پاسخ در تاریخ(۱۰ بهمن ۹۸، ۲۳:۳۴) : حتما دوست عزیز . خوشحالیم که باب میلتان بوده. نوش جان
  • ستاره مشفق

    اولین بار با شک و تردید خرید کردم نکنه عسلاتون طبیعی و ارگانیک نباشه ولی بعد از استفاده عسل کردستان قند خون مادرم قبل و بعد از مصرف عسل تغییری نکرد. متشکرم از محصول با کیفیتتون.

  • زیبا ناظمی

    ناظمی هستم که به تازگی از عسل و ژل رویال شما استفاده کردم . واقعا عسل شما بسیار خوش طعم و خوش بو هست و همچنین با کیفیت بالا. خوشحالم که از محصولاتی که تولید کشورم هست استفاده می کنم و امیدوارم سایرین نیز با خرید از محصولات شما از زنبوداران واقعی حمایت کنند. همچنین ژل رویال نیز خیلی خوب بود . با آرزوی موفقیت شما

  • آرتین تهرانی

    بنده چندین بار از مجموعه آذرهانی عسل خریداری نموده ام. کیفیت عسلهای خریداری شده بالا بوده و عطر و طعم خوبی دارند.برای دوستانی که می خواهند طعم های متفاوتی را تجربه کنند عسل مرکبات و کتیرا را پیشنهاد می کنم. با تشکر از مجموعه عسل آذربایجان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">